MONTAJ ALUMNIMADA F4

Latest News

Mushaf dan lautan

Tuesday, November 9, 2010 , Posted by JAMAAH ALUMNI FORM 4 (2008) at 5:18 PM


Pada suatu pagi, saya berjalan-jalan menyusuri tepi pantai untuk menikmati tiupan angin pantai. Saya mencari-cari tempat yang nyaman untuk duduk menghadap ke lautan seperti yang biasa dilakukan oleh kebanyakan pasangan muda-mudi. Mereka tampak begitu asyik berada ditempat itu. Tangan mereka saling bergenggaman dan mereka pun larut dalam perbincangan sesama mereka.

Dari jauh saya melihat seorang pemuda. Umurnya dalam lingkungan tiga puluh tahun ke bawah. Ia berjalanan menuju ke arah yang berlawanan dengan saya.

Dua matanya selalu melihat ke tanah dan tangan kanannya sesekali mengusap janggutnya yang panjang.

Saya melemparkan pandangan ke sekitar dan mendapati sekelompok manusia yang duduk-duduk membelakangi laut. Kini diantara mereka ada seorang pemuda yang kelihatan sangat tenang dan berwibawa. Ketika mengetahui ada tempat yang kosong di tengah-tengah orang ramai itu, ia lantas menuju ke situ lalu duduk. Tentu saja yang merasa pelik bukan saya seorang malah semua yang yang berada disitu barangkali. Kepelikan yang bercampur dengan perasaan tidak selesa dengan kehadiran anak muda itu diantara mereka.

Pandangan saya terus tertuju kepada beliau sambil berfikir apa sebenarnya yang dia inginkan. Saya dapati wajahnya begitu dingin dan tidak menghiraukan keadaan sekeliling. Dia kemudiannya mengeluarkan mushaf Quran kecil dari poket dan tanpa memandang kiri atau kanan segera mengalunkannya tanpa suara. Begitu asyik dan khusyuk. Tak kisahkan apa-apa kecuali mushaf dan laut.

Saya terpaku disitu seketika untuk mengetahui kesudahannya. Beberapa ketika mulalah saya menyaksikan hasilnya. Tangan-tangan yang bergenggaman mual terlerai lepas satu persatu, jasad tubuh yang berdekatan sudah mula menjauh. Sekadar itu, tanpa beralih meninggalkan tempat tersebut. Seolah isyaratnya mereka tidak membenci dengan kehadiran lelaki tersebut. Dalam masa yang sama mereka merasa malu atas perbuatan mereka.

Sungguh betapa dakwah secara diam itu jauh lebih menyentuh hati kesannya dari kata-kata.

Currently have 0 comments: