MONTAJ ALUMNIMADA F4

Latest News

ana sudah bertunang...

Posted by JAMAAH ALUMNI FORM 4 (2008) on Friday, November 26, 2010 , under | comments (0)






Hari-hari berlalu yang dilewati seakan sudah bertahun lamanya, namun yang perlu diakui ialah ianya baru beberapa minggu lalu.
Iya, hanya beberapa minggu lalu. Berita itu aku sambut dengan hati yang diusahakan untuk berlapang dada.

Benar, aku berusaha berlapang dada. Terkadang, terasa nusrah Ilahi begitu hampir saat kita benar-benar berada di tepi tebing, tunggu saat untuk menjunam jatuh ke dalam gaung. Maha Suci Allah yang mengangkat aku, meletakkan aku kembali di jalan tarbiyyah dan terus memimpin untukku melangkah dengan tabah.



Aku hanya seorang Insyirah. Tiada kelebihan yang teristimewa, tidak juga punya apa-apa yang begitu menonjol. Jalan ku juga dua kaki, lihat ku juga menggunakan mata, sama seperti manusia lain yang menumpang di bumi Allah ini.

Aku tidak buta, tidak juga tuli mahupun bisu. Aku bisa melihat dengan sepasang mata pinjaman Allah, aku bisa mendengar dengan sepasang telinga pinjaman Allah juga aku bisa bercakap dengan lidahku yang lembut tidak bertulang. Sama seperti manusia lain.

Aku bukan seperti bondanya Syeikh Qadir al-Jailani, aku juga tidak sehebat srikandi Sayyidah Khadijah dalam berbakti, aku bukan sebaik Sayyidah Fatimah yang setia menjadi pengiring ayahanda dalam setiap langkah perjuangan memartabatkan Islam.
Aku hanya seorang Insyirah yang sedang mengembara di bumi Tuhan, jalanku kelak juga sama... Negeri Barzakh, insya Allah. Destinasi aku juga sama seperti kalian, Negeri Abadi. Tiada keraguan dalam perkara ini.



Sejak dari hari istimewa tersebut, ramai sahabiah yang memuji wajahku berseri dan mereka yakin benar aku sudah dikhitbah apabila melihat kedua tangan ku memakai cincin di jari manis. Aku hanya tersenyum, tidak mengiyakan dan tidak pula menidakkan. Diam ku bukan membuka pintu-pintu soalan yang maha banyak, tetapi diam ku kerana aku belum mampu memperkenalkan insan itu. Sehingga kini, aku tetap setia dalam penantian.



Ibu bertanyakan soalan yang sewajarnya aku jawab dengan penuh tatasusila.

"Hari menikah nanti nak pakai baju warna apa?"

Aku menjawab tenang..

"Warna putih, bersih..."

"Alhamdulillah, ibu akan usahakan dalam tempoh terdekat."
"Ibu, 4 meter sudah cukup untuk sepasang jubah. Jangan berlebihan."

Ibu angguk perlahan.


Beberapa hari ini, aku menyelak satu per satu... helaian demi helaian naskhah yang begitu menyentuh nubari aku sebagai hamba Allah.

”Malam Pertama...” Sukar sekali aku ungkapkan perasaan yang bersarang, mahu saja aku menangis semahunya tetapi sudah aku ikrarkan, biarlah Allah juga yang menetapkan tarikhnya kerana aku akan sabar menanti hari bahagia tersebut. Mudah-mudahan aku terus melangkah tanpa menoleh ke belakang lagi. Mudah-mudahan ya Allah.


Sejak hari pertunangan itu, aku semakin banyak mengulang al-Quran.

Aku mahu sebelum tibanya hari yang aku nantikan itu, aku sudah khatam al-Quran, setidak-tidaknya nanti hatiku akan tenang dengan kalamullah yang sudah meresap ke dalam darah yang mengalir dalam tubuh. Mudah-mudahan aku tenang... As-Syifa' aku adalah al-Quran, yang setia menemani dalam resah aku menanti. Benar, aku sedang memujuk gelora hati. Mahu pecah jantung menanti detik pernikahan tersebut, begini rasanya orang-orang yang mendahului.



"Kak Insyirah, siapa tunang akak? Mesti hebat orangnya. Kacak tak?"
Aku tersenyum, mengulum sendiri setiap rasa yang singgah. Maaf, aku masih mahu merahsiakan tentang perkara itu. Cukup mereka membuat penilaian sendiri bahawa aku sudah bertunang, kebenarannya itu antara aku dan keluarga.

"Insya Allah, 'dia' tiada rupa tetapi sangat mendekatkan akak dengan Allah. Itu yang paling utama."



Berita itu juga buat beberapa orang menjauhkan diri dariku. Kata mereka, aku senyapkan sesuatu yang perlu diraikan. Aku tersenyum lagi.



"Jangan lupa jemput ana di hari menikahnya, jangan lupa!"

Aku hanya tersenyum entah sekian kalinya. Apa yang mampu aku zahirkan ialah senyuman dan terus tersenyum. Mereka mengandai aku sedang berbahagia apabila sudah dikhitbahkan dengan 'dia' yang mendekatkan aku dengan Allah.


Sahabiah juga merasa kehilangan ku apabila setiap waktu terluang aku habiskan masa dengan as-Syifa' ku al-Quran, tidak lain kerana aku mahu kalamullah meresap dalam darahku, agar ketenangan akan menyelinap dalam setiap derap nafas ku menanti hari itu.



"Bila enti menikah?"

Aku tiada jawapan khusus.

"Insya Allah, tiba waktunya nanti enti akan tahu..."

Aku masih menyimpan tarikh keramat itu, bukan aku sengaja tetapi memang benar aku sendiri tidak tahu bila tarikhnya.



"Jemput ana tau!"

Khalilah tersenyum megah.

"Kalau enti tak datang pun ana tak berkecil hati, doakan ana banyak-banyak! "Itu saja pesanku. Aku juga tidak tahu di mana mahu melangsungkan pernikahan ku, aduh semuanya menjadi tanda tanya sendiri. Diam dan terus berdiam membuatkan ramai insan berkecil hati.


"Insya Allah, kalian PASTI akan tahu bila sampai waktunya nanti..."


Rahsia ku adalah rahsia Allah, kerana itu aku tidak mampu memberikan tarikhnya.


Cuma, hanya termampu aku menyiapkan diri sebaiknya. Untung aku dilamar dan dikhitbah dahulu tanpa menikah secara terkejut seperti orang lain. Semuanya aku sedaya upaya siapkan, baju menikahnya, dan aku katakan sekali lagi kepada ibu...

"Usah berlebihan ya..."

Ibu angguk perlahan dan terus berlalu, hilang dari pandangan mata.



"Insyirah, jom makan!"

Aku tersenyum lagi... Akhir-akhir ini aku begitu pemurah dengan senyuman.
"Tafaddal, ana puasa."

Sahabiah juga semakin galak mengusik.

"Wah, Insyirah diet ya. Maklumlah hari bahagia dah dekat... Tarikhnya tak tetap lagi ke?"
"Bukan diet, mahu mengosongkan perut. Maaf, tarikhnya belum ditetapkan lagi."

Sehingga kini, aku tidak tahu bila tarikhnya yang pasti. Maafkan aku sahabat, bersabarlah menanti hari tersebut. Aku juga menanti dengan penuh debaran, moga aku bersedia untuk hari pernikahan tersebut dan terus mengecap bahagia sepanjang alam berumahtangga kelak. Doakan aku, itu sahaja.





............ ......... ......... .........








"innalillahi wainna ilaihi rajiun..."

"Tenangnya.. . Subhanallah. Allahuakbar. "

"Ya Allah, tenangnya... "


"Moga Allah memberkatinya. ..."


Allah, itu suara sahabat-sahabat ku, teman-teman seperjuangan aku pada ibu.



Akhirnya, aku selamat dinikahkan setelah sabar dalam penantian. Sahabiah ramai yang datang di majlis walimah walaupun aku tidak menjemput sendiri.

Akhirnya, mereka ketahui sosok 'dia' yang mendekatkan aku kepada Allah.

Akhirnya, mereka kenali sosok 'dia' yang aku rahsiakan dari pengetahuan umum.

Akhirnya, mereka sama-sama mengambil 'ibrah dari sosok 'dia' yang mengkhitbah ku.


Dalam sedar tidak sedar...

Hampir setiap malam sebelum menjelang hari pernikahan ku...

Sentiasa ada suara sayu yang menangis sendu di hening malam, dalam sujud, dalam rafa'nya pada Rabbi, dalam sembahnya pada Ilahi.

Sayup-sayup hatinya merintih. Air matanya mengalir deras, hanya Tuhan yang tahu.

"Ya Allah, telah Engkau tunangkan aku tidak lain dengan 'dia' yang mendekatkan dengan Engkau. Yang menyedarkan aku untuk selalu berpuasa, yang menyedarkan aku tentang dunia sementara, yang menyedarkan aku tentang alam akhirat. Engkau satukan kami dalam majlis yang Engkau redhai, aku hamba Mu yang tak punya apa-apa selain Engkau sebagai sandaran harapan. Engkau maha mengetahui apa yang tidak aku ketahui..."


Akhirnya, Khalilah bertanya kepada ibu beberapa minggu kemudian...

"Insyirah bertunang dengan siapa, mak cik?"

Ibu tenang menjawab...

"Dengan kematian wahai anakku. Kanser tulang yang mulanya hanya pada tulang belakang sudah merebak dengan cepat pada tangan, kaki juga otaknya. Kata doktor, Insyirah hanya punya beberapa minggu sahaja sebelum kansernya membunuh."
"Allahuakbar. .."

Terduduk Khalilah mendengar, air matanya tak mampu ditahan.

"Buku yang sering dibacanya itu, malam pertama..."

Ibu angguk, tersenyum lembut...
"Ini nak, bukunya."

Senaskah buku bertukar tangan, karangan Dr 'Aidh Abdullah al-Qarni tertera tajuk 'Malam Pertama di Alam Kubur'.

"Ya Allah, patut la Insyirah selalu menangis... Khalilah tak tahu mak cik."

"Dan sejak dari hari 'khitbah' tersebut, selalu Insyirah mahu berpuasa. Katanya mahu mengosongkan perut, mudah untuk dimandikan.. ."

Khalilah masih kaku. Tiada suara yang terlontar. Matanya basah menatap kalam dari diari Insyirah yang diberikan oleh ibu.


"Satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku di risik oleh MAUT. Dan satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku sudah bertunang dengan MAUT. Dan aku akan sabar menanti tarikhnya dengan mendekatkan diri ku kepada ALLAH. Aku tahu ibu akan tenang menghadapinya, kerana ibuku bernama Ummu Sulaim, baginya anak adalah pinjaman dari ALLAH yang perlu dipulangkan apabila ALLAH meminta. Dan ibu mengambil 'ibrah bukan dari namanya (Ummu Sulaim) malah akhlaqnya sekali. Ummu Sulaim, seteguh dan setabah hati seorang ibu."


C.I.N.T.A

Posted by JAMAAH ALUMNI FORM 4 (2008) on Wednesday, November 24, 2010 , under | comments (0)




buat pedoman sahabat2....di ambil dari blog kenalan.

sebut je perkataan ni mesti sume teringat pasal yg cinta yg berlainan jantina..haha...perkataan ni dah mcm satu azimat n keramat..kadang2 ak nk tergelak gak bile BALADI(BADAN LATIHAN DAKWAH ISLAMIYAH) kt sekolah ak dulu bg mukhadimah..

"baik la,hari ini kita akn membicarakan tentang CINTA..apa yg kamu tahu tentang CINTA??"

"CINTA KEPADA ALLAH, RASUL, IBU BAPA...BLABLA..."
HAHA...jawapan yg klise..walaupun kat kepala otak da terbayang pakwe/makwe...cume sbb ni ceramah agama kena la bg alasan yg agama..tol x??
jadi ceramah yg TAJUK PUNYA GEMPAK sukar dihadam oleh sesetengah remaja krn isinya agama yg berlandaskan AQ DAN SUNNAH...isinya,cara2 mendekatkn diri kpd Allah,mendekatkn diri pd rasul,wat baik pd ibu n bapa n so on yg sudah byk kali didengar di usrah2,halaqah,cikgu,buku pendidikan islam dan lain2 sehingga BERASA BOSAN THP CIPAN NK BERANAK...

tp bila dibincangkn CARA2 UTK MENGEKALKN HUBUNGAN DGN SI DIA(PKWE/MAKWE) atau CARA2 UTK MEMIKAT SI DIA...maka mata2 yg kuyu td akn terbuka sebesar2nya dan minda mencerna sehabis2nya "ilmu" yg diterima dgn harapan apabila dipraktikkan akn berjaya..dan "kau akan jd milikku".hehe..


TAPI KENAPA BILA BAB AGAMA SUSAH NAK PRAKTIKKAN?

owh sebab dah bosan?? byk sgt dah amalan baik??

klu kt sekolah asrama terutamanya...mesti ade owg yg ANTI BALADI...nak taw sebab ape??

sebab dah BENCI DGN PERLI2 N TEGURAN YG PERASAN BAGUS OLEH
BALADI2...haha..itulah stigma negatif n bodoh ak n rakan2 ak semasa jahiliah dulu... byk kitorg caci dorg tnpa sedar bhw SEBENARNYA KAMI MENCACI ISLAM...nauzubillah..

MISALNYA..

-ala..dorg ni nk tegur kitorg ckp2 dgn laki pompuan pun nk kecoh2...bukan kitorg buat maksiat pun..blah la..

-kerek giler dorg ni..benda ni pun nk kecoh..ak x pkai stokin pun nk denda...blom lagi dia tgk kt luar..ak x taw la camne reaksi dia klu tgk pompuan seksi2 yg pkai bj seteng....klu ak yg x pkai stokin ni pun dah besar masalah bg dia,nnti tgk la kt luar nnti...kuno!

-dorg ni ak lmbt solat pun nk tulis nama,bg demerit..entahpape...bia la ak nk solat cepat ke lmbt..jnji ak solat...menyibuk!!

-yg dorg sibuk sgt pasal kitorg ni apahal..sukati la nk buat ape...KO JAGE KUBUR KO, AK JAGE KUBUR AK!!PAHAM???

malah ade gak org2 yg SKE MEMPERLI2 N MEMPEROLOK-OLOKKN BUDI...

misalnya...

-apabila satu geng laki n pompuan bergaul bebas n bersembang2...tibe2 sorg
BALADI lalu..maka akn muncullah BALADI PALSU PERASAN BAGUS dlm klgn mereka berlakon...

"WOI2!!ape rapat2 n dekat2 ni?? nnti BALADI nmpk dia tegur kang...korg ni x belajar agama ke???klu nk cakap dgn pompuan laki kena 2 hasta..x leh dekat2...xkan tu pun ak nk ajar???"kata BALADI PALSU sambil tersenyum sumbing n mata melirik ke BUDI dan disambut dgn hilai ketawa oleh rakan2...haha..."lawak la sgt"....

-apabila kwn2 memakai tudung atau baju LABUH SIKIT JE...maka kwn akn memperli...

"eh,sejak bile ko jd BALADI ni??labuh sial bj n tudung ko...ko dah berubah ke???oh tidak!!!dunia dah kiamat ke??haha......."lawak la sangat"

-apabila yg perangai mcm siot mengaku bhw dorg la "bgus"...mmg perasan nk mampus.

"weyh,korg sume...skang AK LA KETUA BALADI YG BARU..haha..."kata sorg laki yg slalu mendpt teguran oleh BALADI...perangai mcm set**..saje je nk mempermainkn persatuan BUDI...

"weyh,ak nk jadi penolong ko..boleh x??tudung ak x labuh...layak x??ala...ko letak la ak kt lajnah kerohanian...nnti ak bg "rohani" yg "best" la.."kata yg perempuan pula dan diikuti oleh si polan dan si polan dan hilai ketawa yg mengilai-ngilai..."lawak la sangat"..

KORANG NAK TAW X PERANGAI CAM SIOT KORG NI ALLAH ADE BG JAWAPAN DLM KITABNYA,AL-QURAN....

SURAH AT-TAUBAH 65-66,

"dan jika kamu tanyakan kepada mereka, niscaya mereka akan menjawab, "sesungguhnya KAMI HANYA BERSENDA-GURAU DAN BERMAIN-MAIN SAHAJA." katakanlah "MENGAPA KEPADA ALLAH DAN AYAT2NYA SERTA RASULNYA KAMU SELALU BEROLOK-OLOK?"

tidak perlu kamu meminta maaf, kerana kamu telah kafir setelah beriman, jika Kami memaafkan SEBAHAGIAN SHJ DRPD KAMU(KRN TELAH BERTAUBAT), niscaya Kami akan mengazab golongan yg lain(TIDAK BERTAUBAT) krn sesungguhnya mereka adalah org2 yg (selalu) berbuat dosa."

dulu ak ingat benda ni enteng je...bukan pape pun klu ak kutuk dorg..tnpa ak sedar benda ni lah yg mybbkn ak n kwn2 lalai, yg x sensitif dgn isu islam, x marah bile islam dihina(sbb kami scr x langsung juga menghina Islam), x kisah dgn hukum agama, suke enjoy, suka SOLAT LAMBAT, kdg suka X SOLAT N BOLEH CITE LG KT KWN, suka keluar dgn laki n pompuan, suka karaoke, suka....suka...suka....dan suka....sehinggalah diakhirat kelak menjadi DUKA....astagfirullah...

sahabat2 ak yg seagama sekalian,
anggap lah org2 yg menegur tu adalah perantara dari Allah untuk menyelamatkan kita di Akhirat kelak..jgn kita,sombong,bongkak...sbb nnti kita akn kembali pada Allah....Allah yg menciptakan kita..

org yg tegur kita ADALAH ORG YG SAYANG pada kite sbb dia nk kita bahagia di akhirat sana manakala ORG YG X TEGUR kite yg mostly adalah kwn baik adalah org yg x sayang kite sbb dia sanggup biarkan kita berada dlm dosa,kejahilan dan akhirnya di campak ke dalam neraka.

CINTAILAH ALLAH

bukan sukar untuk bercinta dgn Allah...tidak sesusah cinta manusia yg memerlukan bunga,coklat dan cincin permata..yg berlndskn nafsu n materialistik n plastik semata-mata..

cinta kpd ALLAH adalah dgn membaca 'surat2 cinta' dariNya yg byk pedoman,menunaikn perintahNya n meningglkn lrgnNya...
cintailah Allah yg sedang melihat kita...yg sentiasa memberi petunjuk ke jlnNya cuma kdg2 kite yg x mahu...
cintailah Allah..kerana kita masih boleh bernafas,melihat,mendengar dan membaca apa yg ditulis nie...hehe...

cube kelipkan mata...rase magic x bile dpt bukak balik...cube pikir sape yg swoh dia buka??cube pikir sape yg bg letakkan mata korg di tempatnya dan buknnya di tmpat yg pelik2 seperti kepala atau kaki...
DIA telah menjadikan kita sebaik-baik kejadian..menjadikan kita boleh berfikir dgn akal fikiran..menjadikan kite berasa sedih,tenang n gembira....DIALAH SEGALA-GALANYA....BUKAN "SI DIA"..tapi... ALLAH,TUHAN YG MAHA ESA.......



*perkataan BALADI ditukar daripada BUDI

AYAH.....TARIK TANGAN SAYA NI,KAKI SAYA TERLEKAT..

Posted by JAMAAH ALUMNI FORM 4 (2008) on Tuesday, November 16, 2010 , under | comments (0)



sebuah cerita buat pengajaran para remaja sekelian....


Hairan saya melihat beberapa orang kampung berkumpul di kedai pada tengah hari itu.

I September 1994.

Serius mereka berbual hingga dahi berkerut-kerut.

Lepas seorang bercerita yang lain menggeleng - gelengkan kepala.

Pasti ada sesuatu yang ‘besar’ sedang mereka bincangkan,

kata saya di dalam hati.

Setelah injin motosikal di matikan, saya berjalan ke arah mereka.

” Bincang apa tu ?

Serius aku tengok,” saya menyapa.

” Haaa… Din, kau tak pergi tengok budak perempuan tak boleh keluar dari kubur emak dia ?”

kata Jaimi, kawan saya.

” Budak perempuan ?

Tak boleh keluar dari kubur ?

Aku tak fahamlah,” jawab saya.

Memang saya tak faham kerana lain benar apa yang mereka katakan itu.

” Macam ni,” kata Jaimi, lalu menyambung, ”

di kubur kat kampung Batu 10 tu,

ada seorang budak perempuan tolong kebumikan emak dia,

tapi lepas itu dia pula yang tak boleh keluar dari kubur tu.

Sekarang ni orang tengah nak keluarkan dia… tapi belum boleh lagi “.

” Kenapa jadi macam tu ? ”

saya bertanya supaya Jaimi bercerita lebih mendalam.

Patutlah serius sangat mereka berbual..

Jaimi memulakan ceritanya...

Kata beliau, memandangkan semalam adalah hari kelepasan semperna Hari Kebangsaan,

budak perempuan berumur belasan tahun itu meminta wang daripada ibunya untuk keluar bersama kawan-kawan ke Bandar Sandakan.

Bagaimana pun,

ibunya yang sudah berusia dan sakit pula enggan memberikannya wang.

” Bukannya banyak, RM 20 aja mak !” gadis itu membentak.

” Mana emak ada duit. Mintak dengan bapa kamu,” jawab ibunya, perlahan.

Sambil itu dia mengurut kakinya yang sengal.

Sudah bertahun-tahun dia mengidap darah tinggi,

lemah jantung dan kencing manis.

” Maaak… kawan-kawan semuanya keluar.

Saya pun nak jalan jugak,” kata gadis itu.

” Yalah, mak tau… tapi mak tak ada duit,” balas ibunya.

” RM 20 aja !” si gadis berkata.

” Tak ada ,” jawab ibunya.

” Emak memang kedekut !” si gadis mula mengeluarkan kata-kata keras.

” Bukan macam tu ta…” belum pun habis ibunya menerangkan,

gadis tersebut menyanggah, katanya,

” Ahhh… sudahlah emak ! Saya tak mau dengar ! ”

” Kalau emak ada du… ” ibunya menyambung ,

tapi belum pun habis kata-katanya,

si gadis memintas lagi,

katanya ; ” kalau abang, boleh, tapi kalau saya minta duit, mesti tak ada !”

Serentak dengan itu, gadis tersebut menyepak ibunya dan menolaknya ke pintu.

Si ibu jatuh ke lantai .

” Saida.. Sai.. dddaaa..” katanya perlahan sambil mengurut dada.

Wajahnya berkerut menahan sakit.

Gadis tersebut tidak menghiraukan ibunya yang terkulai di lantai.

Dia sebaliknya masuk ke bilik dan berkurung tanda protes.

Di dalam bilik, di balingnya bantal dan selimut ke dinding.

Dan Sementara diluar, suasana sunyi sepi.

Hampir sejam kemudian, barulah gadis tersebut keluar.

Alangkah terkejutnya dia kerana ibunya tidak bergerak lagi.

Bila di pegang ke pergelangan tangan dan bawah leher , tidak ada lagi nadi berdenyut.

Si gadis panik.

Dia meraung dan menangis memanggil ibunya, tapi tidak bersahut.

Meraung si gadis melihat mayat ibunya itu.

Melaui jiran-jiran, kematian wanita itu di beritahu kepada bapa gadis yang bekerja di luar.

Jaimi menyambung ceritanya ;

” Mak cik tu di bawa ke kubur pukul 12.30 tadi.

Pada mulanya tak ada apa-apa yang pelik,

tapi bila mayatnya nak di masukkan ke dalam kubur,

ia jadi berat sampai dekat 10 orang pun tak terdaya nak masukkannya ke dalam kubur.

Suaminya sendiri pun tak dapat Bantu.

” Tapi bila budak perempuan tu tolong,

mayat ibunya serta-merta jadi ringan.

Dia seorang pun boleh angkat dan letak mayat ibunya di tepi kubur.”

Kemudian gadis berkenaan masuk ke dalam kubur untuk menyambut jenazah ibunya.

Sekali lagi beramai-ramai penduduk kampung mengangkat mayat tersebut dan menyerahkannya kepada gadis berkenaan.

Tanpa bersusah payah, gadis itu memasukkan mayat ibunya ke dalam lahad.

Namun apabila dia hendak memanjat keluar dari kubur tersebut,

tiba-tiba kakinya tidak boleh di angkat .

Ia seperti di paku ke tanah.

Si gadis mula cemas.

” Kenapa ni ayah ?” kata si gadis.

Wajahnya serta-merta pucat lesi.

” Apa pasal,” Si ayah bertanya.

” Kaki Saida ni.. tak boleh angkat !” balas si gadis yang kian cemas.

Orang ramai yang berada di sekeliling kubur mula riuh.

Seorang demi seorang menjenguk untuk melihat apa yang sedang berlaku.

” Ayah, tarik tangan saya ni.

Kaki saya terlekat… tak boleh nak naik,” gadis tersebut menghulurkan tangan ke arah bapanya.

Si bapa menarik tangan anaknya itu, tetapi gagal.

Kaki gadis tersebut melekat kuat ke tanah.

Beberapa orang lagi di panggil untuk menariknya keluar, juga tidak berhasil.

” Ayah… kenapa ni ?? !!

Tolonglah Saida , ayah..” si gadis memandang ayah dan

adik-beradiknya yang bertinggung di pinggir kubur.

Semakin ramai orang berpusu ke pinggir kubur.

Mereka cuba menariknya beramai-ramai namun sudah ketentuan Allah,

kaki si gadis tetap terpasak di tanah.

Tangisannya bertambah kuat.

” Tolong saya ayah, tolong saya…

kenapa jadi macam ni ayah?”

kata si gadis sambil meratap.

” Itulah, kamu yang buat emak sampai dia meninggal .

Sekarang ayah pun tak tau nak buat macam mana,”

jawab si ayah selepas gagal mengeluarkan anaknya itu.

Dia menarik lagi tangan gadis yang berada di dalam kubur tapi tidak berganjak walau seinci pun. Kakinya tetap terpahat ke tanah.

” Emak… ampunkan Saida emak, ampunkan Saida…” gadis itu menangis .

Sambil itu di peluk dan di cium jenazah.

Air matanya sudah tidak boleh di empang lagi.

” Maafkan Saida emak,

maafkan , Saida bersalah, Saida menyesal…

Saida menyesal..

Ampunkan Saida emak,” dia menangis lagi sambil memeluk jenazah ibunya yang telah kaku.

Kemudian gadis itu menghulurkan lagi tangannya supaya boleh ditarik keluar.

Beramai-ramai tangannya supaya boleh di tarik keluar.

Beramai-ramai orang cuba mengeluarkannya namun kecewa.

Apabila terlalu lama mencuba tetapi gagal,

imam membuat keputusan bahawa kubur tersebut perlu dikambus.

” Kita kambus sedikit saja,

sampai mayat ibunya tak dapat di lihat lagi.

Kita tak boleh biarkan mayatnya macam tu aja…

kalau hujan macam mana ? ” kata imam kepada bapa gadis berkenaan.

” Habis anak saya ?” tanya si bapa.

” Kita akan terus cuba tarik dia keluar.

Kita buat dua-dua sekali,

mayat isteri awak di sempurnakan,

anak awak kita selamatkan,” balas imam.

Lelaki berkenaan bersetuju.

Lalu seperti yang di putuskan,

upacara pengebumian terpaksa di teruskan sehingga selesai, termasuk talkinnya.

Bagaimana pun kubur di kambus separas lutut gadis saja,

cukup untuk menimbus keseluruhan jenazah ibunya.

Yang menyedihkan , ketika itu si gadis masih di dalam kubur.

Bila talking di baca, dia menangis dan meraung kesedihan.

Sambil itu dia meminta ampun kepada ibunya dengan linangan air mata.

Selesai upacara itu, orang ramai berusaha lagi menariknya keluar.

Tapi tidak berhasil.

” Bila dah lama sangat, aku balik kejap untuk makan.

Dah lapar sangat.

Lepas itulah aku singgah ke kedai ni.

Lepas ni aku nak ke kubur lagi.

Nak tengok apa yang terjadi,” kata Jaimi.

” Aku pun nak pergilah,” kata saya.

Lalu kami semua menunggang motosikal masing-masing menuju ke kubur.

Kami lihat orang ramai sudah berpusu-pusu di sana.

Beberapa buah kereta polis juga kelihatan di situ.

Saya terus berjalan pantas menuju kubur yang di maksudkan dan

berusaha menyusup ke celah-celah orang ramai yang sedang bersesak-sesak.

Setelah penat berusaha,

akhirnya saya berjaya sampai ke barisan paling hadapan.

Malangnya saya tidak dapat melihat gadis tersebut kerana di depan kami telah di buat kepungan tali. Kubur itu pula beberapa puluh meter daripada kami dan

terlindung oleh kubur serta pokok-pokok rimbun.

Di dalam kepungan itu, anggota-anggota polis berkawal dengan senjata masing-masing.

Nasib saya memang baik hari itu.

Dua tiga orang daripada polis berkenaan adalah kenalan saya.

” Pssstt… Raie… Raie.. Psstt,” saya memanggil ,

Raie yang perasan saya memanggilnya mengangkat tangan.

” Boleh aku tengok budak tu ?” saya bertanya sebaik saja dia datang ke arah saya.

” Mana boleh .

Keluarga dia aja yang boleh,” jawabnya perlahan-lahan seperti berbisik.

Sambil itu dia menjeling ke kiri dan kanan khuatir ada orang yang tahu.

” Sekejap aja.

Bolehlah…”saya memujuk.

Alhamdulillah, setelah puas di pujuk dia mengalah.

Tanpa berlengah, saya mengusup perlahan-lahan dan

berjalan beriringan dengan Raie seolah-olah tidak melakukan apa-apa kesalahan.

Namun demikian dada saya berdebar kencang.

Pertama ,risau, takut di halau keluar.

Kedua ; tidak sabar hendak melihat apa yang sedang berlaku kepada gadis berkenaan.

Selepas meredah kubur-kubur yang bertebaran,

akhirnya saya sampai ke pusara yang di maksudkan.

Di pinggir kubur itu berdiri dua tiga orang polis memerhatikan kedatangan saya.

Raie mendekati mereka dan berbisik-bisik.

Mungkin dia merayu supaya saya tidak di halau.

Alhamdulillah, saya lihat seorang polis yang berpangkat mengangguk-angguk.

Raie terus memanggil saya lalu memuncungkan bibirnya ke arah sebuah kubur.

Bila di jenguk kedalam , dada saya serta-merta terasa sebak.

Saya lihat gadis berkenaan sedang duduk di atas tanah kubur sambil menangis teresak-esak. Sebentar kemudian dia memegang tanah berhampiran lahad dan merintih ;

“Emak… ampunkanlah Saida, Saida sedar,

saida derhaka pada emak, Saida menyesal, Saida menyesal..”

Selepas mengesat air jernih yang terus berjejeran daripada mata yang bengkak,

gadis tersebut menangis lagi memohon keampunan daripada arwah ibunya.

” Emak… lepaskanlah kaki saya ni.

Ampunkan saya, lepaskan saya,”

Di tarik-tariknya kaki yang melekat di tanah namun tidak berhasil juga.

Saya lihat bapa dan adik-beradiknya menangis, di pinggir kubur.

Nyata mereka sendiri tidak tahu apa lagi yang hendak di buat untuk menyelamatkan gadis berkenaan.

” Sudahlah tu Saida… makanlah sikit nak ,”

rayu bapanya sambil menghulurkan sepinggan nasi juga segelas air.

Si gadis tersebut langsung tidak mengendahkan.

Malah memandang ke atas pun tidak.

Dia sebaliknya terus meratap meminta ampun daripada arwah ibunya.

Hampir menitis air mata saya melihat Saida .

Tidak saya sangka, cerita datuk dan nenek tentang anak derhaka kini berlaku di depan mata.

Begitu besar kekuasaan Allah.

Memang betullah kata para alim ulama, dosa menderhakai ibi bapa akan di balas ‘tunai’.

Malangnya saya tidak dapat lama di sana.

Cuma 10 - 15 minit saja kerana Raie memberitahu,

pegawainya mahu saya berbuat demikian.

Mahu tidak mahu , terpaksalah saya meninggalkan kubur tersebut.

Sambil berjalan kedengaran lagi Saida menangis dan meratap

” Ampunkan saya emak,

ampunkan saya saya, Ya Allah,

lepaskanlah kaki ku ini, aku bertaubat, aku insaf…”

Lantas saya menoleh buat kali terakhir.

Saya lihat bapa Saida dan adik beradiknya sedang menarik tangan gadis itu untuk di bawa keluar,

tapi seperti tadi, tidak berhasil.

Seorang polis saya lihat mengesatkan air matanya.

Semakin lama semakin ramai orang berhimpun mengelilingi perkuburan itu.

Beberapa kereta polis datang dan anggotanya berkawal di dalam

kepungan lengkap dengan senjata masing-masing.

Wartawan dan jurugambar berkerumun datang untuk

membuat liputan tetapi tidak di benarkan .

Mereka merayu bermacam-macam cara,

namun demi kebaikan keluarga gadis , permintaan itu terpaksa di tolak.

Matahari kian terbenam,

akhirnya tenggelam dan malam merangkak tiba.

Saida masih begitu.

Kaki terlekat di dalam kubur ibunya sementara dia tidak henti-henti meratap meminta keampunan. Saya pulang ke rumah dan malam itu tidak dapat melelapkan mata.

Suara tangisannya yang saya terngiang-ngiang di telinga.

Saya di beritahu ,sejak siang, tidak ada secebis makanan

mahupun minuman masuk ke tekaknya. Seleranya sudah mati.

Bapa dan adik beradiknya masih tetap di sisi kubur membaca al-Quran, Yassin dan berdoa.

Namun telah di sebutkan Allah,

menderhaka terhadap ibu bapa adalah dosa yang sangat besar.

Saida tetap tidak dapat di keluarkan.

Embun mula menitis.

Saida kesejukan pula.

Dengan selimut yang di beri oleh bapanya dia berkelubung.

Namun dia tidak dapat tidur.

Saida menangis dan merayu kepada Allah supaya mengampunkan dosanya.

Begitulah yang berlaku keesokannya.

Orang ramai pula tidak susut mengerumuni perkuburan itu.

Walaupun tidak dapat melihat gadis berkenaan tapi mereka

puas jika dapat bersesak-sesak dan mendengar orang-orang bercerita.

Setelah empat atau lima hari terperangkap, akhirnya Saida meninggal dunia.

Mungkin kerana terlalu lemah dan tidak tahan di bakar

kepanasan matahari pada waktu siang dan kesejukan di malam hari.

Mungkin juga kerana tidak makan dan minum.

Atau mungkin juga kerana terlalu sedih sangat dengan apa yang di lakukannya.

Allah Maha Agung…

sebaik Saida menghembuskan nafas terakhir,

barulah tubuhnya dapat di keluarkan.

Mayat gadis itu kemudian di sempurnakan seperti mayat-mayat lain.

Kuburnya kini di penuhi lalang.

Di bawah redup daun kelapa yang melambai-lambai,

tiada siapa tahu di situ bersemadi seorang gadis yang derhaka.




Mushaf dan lautan

Posted by JAMAAH ALUMNI FORM 4 (2008) on Tuesday, November 9, 2010 , under | comments (0)




Pada suatu pagi, saya berjalan-jalan menyusuri tepi pantai untuk menikmati tiupan angin pantai. Saya mencari-cari tempat yang nyaman untuk duduk menghadap ke lautan seperti yang biasa dilakukan oleh kebanyakan pasangan muda-mudi. Mereka tampak begitu asyik berada ditempat itu. Tangan mereka saling bergenggaman dan mereka pun larut dalam perbincangan sesama mereka.

Dari jauh saya melihat seorang pemuda. Umurnya dalam lingkungan tiga puluh tahun ke bawah. Ia berjalanan menuju ke arah yang berlawanan dengan saya.

Dua matanya selalu melihat ke tanah dan tangan kanannya sesekali mengusap janggutnya yang panjang.

Saya melemparkan pandangan ke sekitar dan mendapati sekelompok manusia yang duduk-duduk membelakangi laut. Kini diantara mereka ada seorang pemuda yang kelihatan sangat tenang dan berwibawa. Ketika mengetahui ada tempat yang kosong di tengah-tengah orang ramai itu, ia lantas menuju ke situ lalu duduk. Tentu saja yang merasa pelik bukan saya seorang malah semua yang yang berada disitu barangkali. Kepelikan yang bercampur dengan perasaan tidak selesa dengan kehadiran anak muda itu diantara mereka.

Pandangan saya terus tertuju kepada beliau sambil berfikir apa sebenarnya yang dia inginkan. Saya dapati wajahnya begitu dingin dan tidak menghiraukan keadaan sekeliling. Dia kemudiannya mengeluarkan mushaf Quran kecil dari poket dan tanpa memandang kiri atau kanan segera mengalunkannya tanpa suara. Begitu asyik dan khusyuk. Tak kisahkan apa-apa kecuali mushaf dan laut.

Saya terpaku disitu seketika untuk mengetahui kesudahannya. Beberapa ketika mulalah saya menyaksikan hasilnya. Tangan-tangan yang bergenggaman mual terlerai lepas satu persatu, jasad tubuh yang berdekatan sudah mula menjauh. Sekadar itu, tanpa beralih meninggalkan tempat tersebut. Seolah isyaratnya mereka tidak membenci dengan kehadiran lelaki tersebut. Dalam masa yang sama mereka merasa malu atas perbuatan mereka.

Sungguh betapa dakwah secara diam itu jauh lebih menyentuh hati kesannya dari kata-kata.

JAMUAN MAKAN SAMBIL MENDERMA

Posted by JAMAAH ALUMNI FORM 4 (2008) on Friday, June 4, 2010 , under | comments (0)



http://1.bp.blogspot.com/_vV-9TRmZFM4/TAnqbsLjEyI/AAAAAAAAA7w/VMAVDu2tlo8/s1600/BANNER.jpg

JAMUAN MAKAN SAMBIL MENDERMA UNTUK BEKAS
PELAJAR MADA YANG AKAN SAMBUNG BELAJAR KE TIMUR TGH DAN IPT MALAYSIA.. 25 JUN 2010, LEPAS SOLAT JUMAAT, DI SMU (A) MAAHAD DARUL ANUAR, PULAU MELAKA.. (KALAU JADI, JEMPUT HADIR!)

MEMOHON SUMBANGAN DAN DERMA BAGI MELANJUTKAN PELAJARAN DI UNIVERSITI AL al-BAYT, MAFRAQ, JORDAN

Posted by JAMAAH ALUMNI FORM 4 (2008) on Thursday, May 13, 2010 , under | comments (0)



http://3.bp.blogspot.com/_vV-9TRmZFM4/S-wiSyWhUNI/AAAAAAAAA7o/bdhRcoO5kp0/s1600/surat+tawaran.jpg


ASSALAMU'ALAIKUM WARRAHMATULLAHI WA BARAKATUH..

BERDASARKAN SURAT DI ATAS, DISINI ANA INGIN MEMOHON KEPADA PENZIARAH YANG SUDI MEMBACA SEDIKIT SUMBANGAN BAGI MERINGANKAN PERBELANJAAN DAN KOS KEHIDUPAN DAN PEMBIAYAAN YURAN BELAJAR DI JORDAN. INSYA'ALLAH ANA AKAN MELANJUTKAN PELAJARAN KE UNIVERSITI AL AL-BAYT, MAFRAQ, JORDAN (http://www.aabu.edu.jo/) DALAM BIDANG SYARIAH ISLAMIAH PERINGKAT IJAZAH SARJANA MUDA. MENGIKUT KEBIASAAN, INSYA'ALLAH BULAN SEPTEMBER INI ANA AKAN BERANGKAT DI SANA.. BERSAMA-SAMA INI SERTAKAN MAKLUMAT DIRI ANA DAN MAKLUMAT PEMBIAYAAN DI JORDAN..

SUMBANGAN BOLEH DI BANK-IN/DEPOSITKAN KE NOMBOR AKAUN INI : MAYBANK - 163064106294 (NIK MOHD SYAMIM IYLIA BIN MAT YUSOFF)


MAKLUMAT PELAJAR



(Lampiran C)

SENARAI KEPERLUAN BAYARAN



A. BAYARAN URUSAN PERSATUAN

Bil:

Perkara:

Anggaran

Jumlah:

1.

Urusan Iqomah (pengesahan pelajar termasuk medical check-up)

JD 23

JD 30.00

2.

Yuran Persatuan

JD 3

3.

Imtihan Kafaah (peperiksaan percubaan)

JD 1

4.

Yuran Badan Kebajikan

JD 3


· JD1 bersamaan = RM5



B.BAYARAN PENDAHULUAN UNIVERSITI

Bil:

Perkara:

Anggaran

Jumlah:

1.

Urusan Mua’dalah + (pengurusan)

JD 15 + JD 1

JD 455.00

2.

Markaz Bahasa (yuran bagi 1 fasal)

JD 300

3.

Pendaftaran Universiti (tahun pertama)

JD 79

4.

Imadah (tahun pertama)

JD 30

5.

Subjek ( Yuran 1 subjek bagi yang berjaya masuk ke university)

JD 30


· JD 1 bersamaan = RM5



C. BAYARAN TAMBAHAN

Bil:

Perkara:

Anggaran

Jumlah:

1.

Pengangkutan ambil di lapangan terbang

Tertakluk kepada kenderaan

Jumlah akan diberitahu selepas pendaftaran persatuan

2.

Makanan (disediakan untuk semua pelajar baru selama seminggu)

JD 14

(Lampiran D)


KOS SARA HIDUP



A. KOS PENGAJIAN DI UNIVERSITI

Bil:

Perkara:

Anggaran

Jumlah:

1.

Yuran Subjek ( 1 subjek = 3 jam kredit)

· Setiap fakulti / takhassus (usul fiqh / usuluddin / bahasa) mempunyai lebih kurang 46 subjek)

JD 30 (satu subjek)

JD 90.00

2.

Yuran Universiti (bayaran untuk satu semester wajib – 4 bulan)

JD 30

3.

Yuran Universiti (bayaran untuk semester pendek short sem – 2 bulan lebih)

JD 30


· JD 1 bersamaan = RM5



B. KOS KEHIDUPAN

Bil:

Perkara:

Anggaran

Jumlah:

1.

Sewa rumah hidup di Luar universiti (kos bagi sebulan – termasuk bayaran elektrik dan air)

JD 40 (seorang)

JD 110.00

(kos hidup diluar)

L:JD 90.00

P: JD 40.00

(kos hidup di asrama)

2.

Makan dan minum (kos sebulan memasak)

JD 2 x 30 hari = JD 60

JD 11 = sebulan (perempuan, asrama)

3.

Jika menetap di asrama university (termasuk bayaran air, elektrik, dan gas)

JD 30 (seorang) sebulan

JD 105 (seorang) satu semester (perempuan)

4.

Kos internet (jika menggunakan internet bagi pelajar yang hidup di luar universiti)

Bergantung kepada bilangan perkongsian.

5.

Tambang bas ke Universiti (bagi yang duduk di luar university)

JD 0.400 x 25 hari

= JD 10


C. KOS SARA HIDUP TAMBAHAN

Bil:

Perkara:

Anggaran

Jumlah:

1.

Katil, tilam dan bantal

JD 50

JD 160.00

2.

Meja belajar / study

JD 10

3.

Almari pakaian (kayu)

JD 35

4.

Sobah gas (pemanas bilik gas)

JD 50

5.

Rak buku dan kitab-kitab (besi)

JD 15

·




Kos sara hidup bergantung kepada penempatan dan keperluan yang dipilih oleh pelajar sendiri. Jadual di atas hanyalah panduan secara umum dan kasar. Jadual juga menggambarkan bajet untuk satu bulan sahaja.

· Jadual di atas adalah perbelanjaan tambahan bagi pelajar yang duduk di luar universiti. Keperluan rumah seperti kuali, gas, alatan memasak, pinggan, cawan, sudu-sudu, ampaian baju dan lain-lain tidak termasuk di dalam bajet di atas dan perlu dicari sendiri oleh pelajar.

· Pelajar-pelajar yang baru tiba di Jordan adalah diwajibkan untuk tinggal di asrama universiti bagi tahun pertama untuk memudahkan segala pengurusan dan menjimatkan kos perbelanjaan. Pada tahun berikutnya pelajar diberi pilihan samada untuk terus menetap di asrama atau di luar.




Disediakan Oleh:
Persatuan Mahasiswa Malaysia Al-Albayt (PRISMA )

SUMBER : http://pencarimimpi.blogspot.com/2009/08/ahlan-wasahlan-kepada-mahasiswawi-baru.html

SUMBANGAN BOLEH DI BANK-IN/DEPOSITKAN KE NOMBOR AKAUN INI : MAYBANK - 163064106294 (NIK MOHD SYAMIM IYLIA BIN MAT YUSOFF)